Despre ORC si IRC

 

Asociația Black Sea Sailing este singura asociație din România care eliberează certificate ORC.

 

 Sisteme de rating ORC

 Sistemele de rating au fost create pentru a permite ambarcațiunilor de diferite dimensiuni și caracteristici să concureze cu sanșe egale de câștig. Rating-ul corectează diferența de timp scurs și aduce ambarcaiunile la același nivel.

Ce este un sistem ideal de rating?

Proprietarii de ambarcațiuni, marinarii sau designerii sunt mereu în căutarea unor soluții care funcționează ținând cont de faptul că modele de barcă se schimbă cu timpul. Cu toate acestea, indiferent de ce sistem de rating este de fapt în uz, un sistem ideal de rating ar trebui să aibă următoarele caracteristici:

  •  -          să fie echitabil pentru toate navele
  •  -          să fie transparent și disponibil în mod liber
  •  -          să aibă reguli care sunt obiective și nepărtinitoare, simple, dar exacte
  •  -          să aibă opțiuni de notare flexibile pentru a fi utilizate cu diferite tipuri de curse
  •  -          să fie ușor de utilizat și de înțeles
  •  -          să poată fi gestionat la nivel local, dar disponibil la nivel mondial

Sistemul de rating ORC nu compară caracteristicile unei bărci cu cealaltă; acesta măsoară modul în care un echipaj de curse poate atinge potențialul teoretic de performanță cu barca lor.

 Grație VPP, ORC poate calcula vitezele teoretice pe care o barcă ar trebui să le realizeze într-o anumită cursă în condițiile date. Cu cât mai aproape este echipajul de acele viteze, cu atât rezultatele obținute pot fi mai bune. Rezultatele obținute în  ORC World și la Campionatele Europene din ultimii câțiva ani, au arătat că bărci de diferite tipuri, dimensiuni și caracteristici au fost printre primele 10 în clasamentele finale, cu diferențe foarte mici, în perioadele de timp corectate.

 ORC este transparent

 Sistemele de rating ORC nu au factori secreți, totul este calculat și documentat, cu descrieri complete ale celorlalte formulări VPP disponibile pe site-ul www.orc.org .

 Există două forme ale sistemelor de rating, care sunt pe deplin compatibile, utilizând aceleași măsurători și aceeași VPP: International ORC (Orci) și Club ORC. Orci se bazează pe o măsurare completă a bărcii definită de Sistemul de Măsurare Internațional (IMS). Club ORC utilizează aceleași date, dar poate fi acceptată ca fiind declarată de către proprietar sau obținute din orice altă sursă, inclusiv fotografii, desene sau date de la bărci identice sau similare.

 În timpul utilizării, Orci este o regulă completă de măsurare și se aplică în toate țările, la același nivel, în timp ce ORC Club se administrează la nivel local, în cazul în care fiecare țară poate decide nivelul de măsurare necesar și chiar traduce certificatul complet în limba locală. Orci este destinat utilizării la nivel național, mondial, continental, regional, precum și curse off-shore internaționale majore, în timp ce Clubul ORC este, așa cum sugerează și numele, proiectat pentru curse la nivel de club, care pot merge până la nivel de campionat național. Ambele sisteme au aceleași opțiuni de rating și de notare și pot fi marcate împreună în orice curse.

 Desigur, datorită unei mai bune calități a datelor de măsurare, certificatele Orci vor fi mai precise. Pentru că sistemele sunt atât de compatibile, este foarte ușor pentru un proprietar, care are un certificat ORC Club, să poată face upgrade la Orci - trebuie doar să contactați măsurătorul local.

 ORC este de gândit la nivel local și acționează la nivel global.

 Despre IRC

IRC este o regulă de rating creată pentru a corecta diferențele date  de design-ul ambarcațiunilor sau cele apărute ca urmare a măsurării unor modele diferite de ambarcațiuni. Acest sistem este folosit și aplicat pentru a le putea permite ambarcațiunilor să concureze împreună; un rating nu este modificat între curse în funcție de performanța individuală a bărcii, ci se bazează pe măsurătorile fizice ale bărcii.

 Evaluarea pentru fiecare barcă se calculează folosind dimensiunile bărcii: lungimea, greutatea, pescajul precum și anumite caracteristici specifice. Rezultatatul reprezintă timpul corector - TCC. Cu cât este mai mare timpul corector, cu atât potențialul ambarcațiunii crește. Timpul corector variază de la 0.750 la 1.900, iar majoritatea ambarcațiunilor de curse se încadrează între 0,900 si 1,100.

 După o cursă, timpul înregistrat de fiecare barcă (timpul în care barca a parcurs și finalizat efectiv cursa) se înmulțește cu TCC-ul ei pentru a calcula timpul ei corectat. Barca cu cel mai scurt timp corectat este câștigătoarea cursei.

 IRC este o regulă permisivă

 IRC-ul este deschis ambarcațiunilor de toate tipurile, dimensiunile și vârstele.